Senaste inläggen
Gårdagens två bilder från Speringsholms station var från dagens dato. Idag vill jag visa en bild från den 20 augusti 1901 på samma plats.
Lok nr 10 står inne på mötesspåret och släpper av passagerare från norr. I tågsettet finns två enkel axlade personvagnar, en äldre boggievagn och till slut en G-finka.
5,1 km från Halmstad central och HNJ utgångspunkt ligger Sperlingsholms station. Stationen uppfördes 1877 och hade 182 meter fritt spår. Utöver detta fanns ett 56 meters genomgående spår till ett privatmagasin. Stationen och hållplatsen lades ner 12.5.1968 Stationshuset såldes som privatbostad och är så än indag.
Bilden tagen igår.
Bratteborg station på ett välkänt vykort. Stationen låg på linjen Vaggeryd - Jönköping och öppnades 1894. På bilden ses huset med träfasad, men på 30 talet ändrades detta till puts. Stationen hade 247 meter fritt spår och tre mötesspår.
Det fanns även en smalspårsbana som gick till Fägrida Gods.
Halmstad Nässjös sista lokinvestering kom 1940. Krigets utbrott gjorde att snabbvagnarna inte kunde trafikera längre på grund av bränsleransonering. Dalslandsbanan hade elektrifirerats och överblivna ånglok fanns.
HNJ köpte in ett snälltågslok från banan och en åtgärd var att man bytte tender till större.
Loket sattes in på tåg 1 och 2 mellan Halmstad Nässjö. 1945 togs loket över av SJ likt all material från HNJ och blev litt A7 nr 1749. Loket skortades 1972.
1909 fick HNJ två persontågslok från Atlas. Loken fick nr 27 och 28. Beteckningen på banan blev litt K.
Lokens hastighet var vid leverans 70 km i timmen, men när maskinerna byggdes om ökade denna till 80 km. Samtidigt ändrades beteckningen till litt P6.
Bilden nedan visar loken i sista utförander.
Dagens bild visar den andra av HNJ's tre sista DEVA vagnar, nr 5 eller som den hette internt DEVA 45. Byggd 1925 vid Allmänna Svenska Elektr AB i Västerås. Dessa var lok fast namnet var DEVA vagn och ordet DEVA stod för diesel elektrisk framdrivning. Motorn var en Atlas diesel Polar med 200 hkr.
Dessa tre sattes in i persontåg på bibanorna och på VCJ mellan Landeryd och Falköping.
Övertagen 1945 av SJ, efter detta har jag bara uppgiften att littra blev SJ XFi och nummer 22.
1877 öppnades stationen i Åled. Belägen 11 km från Halmstad. Stationen hade 620 meter långt mötesspår.
1920 fick stationen sitt nuvarande hus, innan dess var det ett litet trähus.
Åled lades ner 1.6.1969
Idag är huset godtemplarlokal och i relativt bra skick. Spåren är för länge sedan borta och idag går enbart ett genomgående spår förbi Åled.
Nedan, två bilder från igår. Bild ett stationsbyggnaden Bild två ekonomihuset.
Lok litt G nr 34 var ett av två godstågslok som HNJ lät bygga vid Atlas 1905. 1933 byggdes loket om till tenderlok och fick beteckningen litt Ga på HNJ.
1945 när SJ tog över HNJ blev loket omlittrat till K22 nr 1764. 1952 skrotades loket.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 | 5 |
6 | 7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
||||
|