Senaste inläggen
En bild på HNJ's snabbvagnar som byggdes på Nohab. Dessa rälsbussar kunde köra i 110 km i timmen och var en föregångare till SJ rälsbussar som senare byggdes.
Dagens bild föreställer stationshuset i Smålandsstenar. relativt stort samhälle med mycket industri. Idag är Smålandsstenar den nordligaste stationen som har reguljärt godståg från Halmstad.
HNJ hade ett antal specialvagnar, treaxliga öppna samt även treaxliga G-finkor. På bilden till höger ser man en av dessa öppna godsvagnar.
Bilden är tagen i Oskarström.
Bild från Åsarp station. En hel del kalkvagnar står uppstälda vid stationen.
Ett gammalt vykort från stationen i Oskarström. Trafiken till Jutefabriken samt sulfitfabriken var stor på 30 talet.
HNJ lok 24 som SJ 1752 i Borås. Bilden är tagen på 60 talet av Björn Malmer och visar loket under en provkörning. I början på 70 talet var tiden slut och skrotning ett faktum.'
En av de största godsmängderna på HNJ var malm från Taberg. Fotot visar stationshuset i Smålands Taberg och berget där brytningen skedde.
Exporten från gruvan var som störst under 30 talet och det var då som HNJ införskaffade sina stora G 12 lok, sedemera SJ litt E 9
Idag tar vi en fin bild på Åleds station när de begav sig. Huset och avträdet finns kvar idag men tågen dundrar förbi.
Huset är de enda av sitt slag på banan och har en smakfull exteriör.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 | 5 |
6 | 7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
||||
|