HNJ

Direktlänk till inlägg 8 maj 2010

Lok 45 från Nohab

Av Göran Freiholtz - 8 maj 2010 13:57

Som jag skrivit innan inköpte HNJ 6 st stora godstågsmaskiner mellan 1931 till 1936. Loken var tre cylindriga och hastigheten var 71 km tim.

Fast dessa maskiner var byggda för den ökande godstrafiken på banan så gick även dessa maskiner i så kallade blandtåg och även i rena längre passagerartåg. Dessa loken drog oftast dom så kallade badtågen som gick från Småland ner till Halmstad på somrarna.

1945 var äventyret Halmstad Nässjö Järnväg över och en vinstgivande bana blev förstaligad.

HNJ's Litt Mb nr 45 blev Sj loket E9 nr 1760. De 6 Nohabloken förflyttades under SJ tiden till Dalarna och 1975 stod gamla 45 i Falun och sedan var nästa resa skroten.


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran Freiholtz - 6 februari 2015 12:58


Hnj lade tidigt om mycket av passagerartrafiken till buss. Bolagets stora inkomster kom ju från godstrafiken. Detta måste vara bland de sista bussarna som köpte in innan förstatligandet. Foto samlingsportalen.   ...

Av Göran Freiholtz - 4 februari 2015 14:01


Långt mellan inläggen nu, dagens bild visar en HC buss vid Halmstad Central. Bilden kommer från Samlingsportalen.   ...

Av Göran Freiholtz - 26 juli 2013 10:36


Svaret på förra bilden är Reftele, en stor station på 30 talet. Dagen bild visat tyskbyggda loket HNJ 38 som tar ombord vatten vid lokstationen i Halmstad.   ...

Av Göran Freiholtz - 23 juli 2013 08:28


Ser att jag haft nästan 500 besökare under sommaren, så jag lägger ut en liten fråga från en HNJ resa i helgen. Vilken station har detta godsmagasin kvar ?   ...

Av Göran Freiholtz - 19 juni 2013 15:09


Så kommer sista bilden innan sommar och semester, en sommarbild av Vegby station på Landeryd-Falköpingslinjen.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards