HNJ

Alla inlägg under juli 2009

Av Göran Freiholtz - 6 juli 2009 19:10

1922 fick HNJ fyra stora godstågslok från Tyska Hanomag. Maskinerna gavs beteckningen Litt M och numerna blev 38 till 41. Dagens bild som blir den sista före semetern visar lok 39. Serienummer från fabriken var 9657. Godstransporterna på HNJ nätet hade ökat mycket, inte minst på malm samt trävaror i alla dess former så tillskottet var mycket önskat.

1945 förstatligades HNJ och 39'an blev SJ litt E8 nr 1754.

1974 var året då 39 skrotades tillsammans med 40 och 41. Lok 38 hade ju blivit ombyggd till tanklok 1932 och skrotades 1972.


Av Göran Freiholtz - 5 juli 2009 14:56

Gammal bild av godstågsmaskin nr 24. Byggd 1908 på Atlas som serienummer 96. Loken var en nerbantad version av Bergslagsbanans N3 maskiner. På HNJ fick maskinerna litt H och sedan G8.

1945 övertogs loket av SJ och blev litt E7, nr 1752. Skrotades 1973.

Bilden visar loket i orginalutförande, hutt och tender byggdes om på 30 talet. Se bild på lok 23 på min blogg den 25 juni.


Av Göran Freiholtz - 3 juli 2009 21:48

Bild från Landeryd. Snabbvagn nr 7 står inne. Byggd på Hilding Carlsson 1938 blev den en sensation med hastigheten 110 km timmen mellan Halmstad Nässjö. Plats för 52 sittpassagerare och 15 ståplatser.


Av Göran Freiholtz - 2 juli 2009 13:34

En bild från Falköping på 30 talet. HNJ's HC buss Yd11 står inne på stationen. Detta var en av fyra tvåaxliga HC bussar som köptes in 1937. Yd 11 var den första som levererades och YD 14 sist. Yd14 finns fortfarande kvar i Nora och är ombyggd till tjs vagn. Denna om något borde funnits i Landeryd och stått inne i stallet, likt resten av de lilla  materialet som finns kvar av HNJ.

Men åter till nr 11, Övertagen av SJ 1945 och omlittrad till Y. numret blev 544. På SJ blev livet inte långt då den skrotades 1948 vid 10 års service.


Av Göran Freiholtz - 2 juli 2009 09:51

1913 köpte HNJ två st långa resgodsvagnar från ASJ i Arlöv. Axelavståndet på 8 meter var vid denna tid välding ovanligt.

På 30 talet bygges vagnarna om med vikdörrar och till slut fick även vagnarna limptak.

Även andra privatbanor köpte in likvärdiga vagnar. Idag finns en av dessa kvar från Helsingborg Hässleholms Järnväg. Står i Klippan som ett skelet.


Av Göran Freiholtz - 1 juli 2009 11:53

Grindarna på HNJ's vagnar var av egen stil och idag finns de tre kvar. Kanske lite nördigt att lägga ut, men hav förbarmelse :o)

Av Göran Freiholtz - 1 juli 2009 08:15

Denna bild har jag kopierat från Leanders HNJ-bok. Helt underbar bild enl mitt tycke, HC boggiebuss typ Ydo med gengas i Vegby på 40 talet. Dessa 5 första boggiebussarna levererades 1938 från Hilding Carlsson. Övertogs av SJ 1945 och samtliga skrotades 1959-60 i Malmö.

Ovido - Quiz & Flashcards